«ΚΡΙΣΕΙΣ ΠΑΝΙΚΟΥ»

 
Η κρίση πανικού είναι μια ψυχική διαταραχή πολύ συνηθισμένη στις μέρες μας. Μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορους τρόπους, όμως για να είναι πιο σαφές το θέμα για το οποίο μιλάμε,σας περιγράφω ένα περιστατικό κρίσης πανικού:
    «Ήμουν στο λεωφορείο και επέστρεφα σπίτι από τη δουλειά. Ξαφνικά ένιωσα ένα μούδιασμα στα άκρα, έναν κρύο ιδρώτα να με λούζει, ένα αίσθημα ανάγκης για τουαλέτα, ένα βουητό στ’ αυτιά, μια σκοτοδίνη και χάθηκα. Μετά από λίγο βρέθηκα κάπου ξαπλωμένη και κάποιοι άνθρωποι προσπαθούδαν να με συνεφέρουν.  Όταν συνήλθα όλοι με ρωτούσαν τι έπαθα, αν ήμουν έγκυος, αν ήπια κάτι και διάφορα άλλα. Δεν είχα τίποτα απ’ όλα αυτά, είχα πάθει κρίση πανικού, ήταν η πέμπτη φορά που το πάθαινα. Έπρεπε κάτι να κάνω.     Ξεκίνησα με αιματολογικές  εξετάσεις για να αποκλείσω παθολογικά αίτια.Μετά αποφάσισα να απευθυνθώ σε κάποιον ειδικό (ψυχίατρο).      Ο γιατρός  στην αρχή με ρώτησε πόσες φορές το έπαθα και μου εξήγησε ότι είμαι υπερβολικά αγχώδης και όλο αυτό το άγχος με πιέζει και με οδηγεί στις κρίσεις πανικού. Μετά από κάποιες επισκέψεις, είχα αρκετή βελτίωση, οι κρίσεις  υπήρχαν αλλά σε πιο ήπια μορφή.»
Δεν πρέπει να αμελούμε αυτές τις κρίσεις, αντίθετα πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οπωσδήποτε θα χρειαστούμε τη βοήθεια και τις συμβουλές κάποιου ειδικού.
Πέρα των ειδικών όμως θα πρέπει να εφαρμόσουμε κάποιες τεχνικές μόνοι μας στον εαυτό μας για να τον βοηθήσουμε, πάντα βέβαια με σωστή καθοδήγηση:
1) Αφού συνέλθετε από την κρίση, καλό είναι να παραμείνετε εκεί που είστε, γιατί αν μετακινηθείτε υπάρχει κίνδυνος να πέσετε και να χτυπήσετε
2) Δώστε μεγάλη σημασία στην αναπνοή σας: Αναπνεύστε αργά και ρυθμικά.
3) Προσπαθήστε να λέτε στον εαυτό σας ότι είναι απλά μια κρίση και σε λίγα λεπτά θα τελειώσει. Πείτε το πολλές φορές μέχρι να το πιστέψετε.
4) Αποσπάστε την προσοχή με κάτι άλλο. Ανοίξτε το κινητό σας και χαζέψτε κάποιες φωτογραφίες, δείτε το ημερολόγιο και σκεφτείτε πότε θα μπορούσατε να πάρετε άδεια για διακοπές. Σκεφτείτε χαρούμενες στιγμές από περασμένες διακοπές, γιορτές, διάφορες στιγμές της ζωής σας.
5) Αν οδηγείτε, καλύτερα σταματήστε για λίγο και ανοίξτε το παράθυρο για να σας φυσήξει λίγος αέρας.
6) Αν είστε σε κάποιο λεωφορείο, κοιτάξτε από το παράθυρο και εστιάστε την προσοχή σας σε κάτι άσχετο, σ’ ένα κτίριο, σε μια εκκλησία, σ’ ένα δέντρο, γενικά σε κάτι εντελώς ουδέτερο που δεν σας προκαλεί άγχος.
7) Όταν πιέζεστε από υπερβολικό άγχος θα πρέπει να κάνετε κάποιες ασκήσεις χαλάρωσης για να διώξετε από πάνω σας όσον το δυνατόν περισσότερο άγχος. Μία τέτοια άσκηση είναι η εξής:
Ξαπλώστε στο κρεβάτι ανάσκελα, τεντώστε  χέρια και πόδια και αρχίστε να ανοιγοκλείνετε τα χέρια σε μπουνιές και να τεντώνετε τα δάχτυλα των ποδιών σε μύτες. Τα μάτια σας κρατήστε τα κλειστά. Αυτή η άσκηση κρατάει 15 λεπτά.
Παρακάτω σας δίνω κάποια βασικά πράγματα ακόμη  που  μπορείτε να κάνετε για να βοηθηθείτε:
-Αφήστε τον εαυτό σας να αντιδράσει, να φωνάξει, να κλάψει ή ακόμα και να γελάσει!
-Μιλήστεμε κάποιον θετικό άνθρωπο για κάτι που σας απασχολεί, μην τα κρατάτε όλα μέσα σας.
-Μπορείτε να αρχίσετε να γυμνάζεστε, έστω και λίγο. Η άσκηση απελευθερώνει αρκετό άγχος και στρες που έχουμε μέσα μας.
-Προσέξτε τη διατροφή σας! Θα πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία στα γεύματα. Σίγουρα οι πολλοί καφέδες, το κάπνισμα, το ποτό δεν κάνουν καλό κι ας νομίζουμε εμείς το αντίθετο.
Θέλω να πιστεύω ότι, με όλα τα παραπάνω, σας βοήθησα, έστω και λίγο. Πάντως ένα είναι σίγουρο, οι κρίσεις πανικού αντιμετωπίζονται με την ανάλογη βοήθεια.